Women and Hijab in the Arms of Media, Popular Culture, and Globalization

  • Rizky Hafiz Chaniago Universiti Kebangsaan Malaysia
  • Sarina Yusuf Universiti Pendidikan Sultan Idris, Perak, Malaysia
  • Nur Nadia Mubin Universiti Pendidikan Sultan Idris, Perak, Malaysia
  • Mohd Sufiean Hassan Universiti Teknologi MARA, Melaka, Malaysia
Keywords: Women, hijab, media, popular culture, globalization

Abstract

In essence, Islam was revealed to elevate the dignity of every woman who was previously oppressed by the tradition of the Jahiliya community before the 6th century AD. In the context of humanities, Islam does not justify discrimination between men and women. One form of anti-discrimination against women is the recommendation to wear the hijab (the use of a veil). The presence of the hijab is intended to safeguard the respect of women but raises another issue, namely the right to freedom. However, the purpose of hijab for Muslim women has almost always been problematic due to their position in two circumstances: benefited or harmed. The hijab is often understood as an attempt to suppress women's lives. The role of hijab in the era of globalization today is still relatively small; the powerlessness of women in the industrial world is influenced by the social construction that tends to represent women who are only suitable for the domestic sector. The influences of the mass media on the image of women who wear the hijab also cover the voices of the group so that public perceptions generally believe that this condition is proper. As a conceptual study, this article examines the position of the hijab in the current era of globalization and its relationship to media and popular culture. This study uses a document analysis method. The data collected are excerpts from document manuscripts, research journals, and scientific articles.

References

Ahmad, S. (2004). Aurat: Kod pakaian Islam. Utusan Publications.

Al-Qaasim, A. Y. (1990). Hukum berhijab dan tarbiyyahnya menurut Al-Quran. Pustaka Asa.

Ananda, I. P. (2017). World muslimah sebagai budaya populer dalam bingkai media online Islam. al-Balagh: Jurnal Dakwah dan Komunikasi, 2(2), 165-190. https://doi.org/10.22515/balagh.v2i2.983

Budianta, M. (1999). Perempuanpun bisa sangat patriarkis. Journal Perempuan: Untuk Pencerahan dan Kesetaraan, 4(4), 14-16.

Habermas, J. (1987). The philosophical discourse of modernity: Twelve lectures. MIT Press.

Harian Kompas. (2017, August 31). Libatkan Perempuan: Satuan Tugas Pemajuan Perempuan Dinanti. Harian Kompas, p. 12.

Hashim, R., & Basri, F. K. H. (1996). Wanita dalam organisasi media cetak. Universiti Kebangsaan Malaysia.

Hasyim, N. (2009). Laki-laki sebagai sekutu gerakan perempuan. Jurnal Perempuan: Untuk Pencerahan dan Kesetaraan, 14(3), 53–65.

Hidayana, I. M. (2013). Budaya seksual dan dominasi laki-laki dalam perikehidupan seksual perempuan. Jurnal Perempuan: Untuk Pencerahan dan Kesetaraan, 18(2), 57-68.

Ibrahim, I. S. (2007). Kata Pengantar: "Kamu bergaya maka kamu ada" Masyarakat pesolek dan ladang persemaian gaya hidup. In D. Chaney (Ed.), Lifestyles: Sebuah pengantar komprehensif. Jalasutra.

Ibrahim, M. D. (2006). Citra perempuan dalam media: Seksploitasi dan sensasi sadistik. In I. S. Ibrahim (Ed.), Ecstasy, Gaya hidup: Kebudayaan pop dalam masyarakat komoditas Indonesia (pp. 143-155). Mizan.

Ismail, M. (2007). Hijab: Menjaga kesucian wanita muslimah. Pustaka Azhar.

Johannes, Ekasari, N., & Lestari, E. (2018). Analisis motif belanja hedonis wanita berbusana hijab produk Zoya. Jurnal Digest Marketing, 3(1), 23-30. https://online-journal.unja.ac.id/digest/article/view/4397

Luviana. (2010). Perempuan dan Cerita (Kuasa) Televisi. Jurnal Perempuan: Untuk Pencerahan dan Kesetaraan, 15(3), 65-76.

Matsui, Y. (2002). Perempuan Asia: Dari Penderitaan menjadi Kekuatan. Pustaka Obor Indonesia.

Muftiarini, A. F. (2014, July 13). World muslimah bukti kesetaraan wanita muslim. Okezone - Lifestyle. https://lifestyle.okezone.com/read/2013/06/30/195/829638/world-Muslimah-bukti-kesetaraan-wanita-muslim

Mulia, S. M. (2007). Benarkah agama melawan perempuan? Jurnal Perempuan: Untuk Pencerahan dan Kesetaraan, 12(2), 77-89.

Nuroniyah, W. (2019). Rethinking hijab in contemporary Indonesia: A study of hijab community “Tuneeca lover community.” Wawasan: Jurnal Ilmiah Agama dan Sosial Budaya, 4(2), 214-221. https://doi.org/10.15575/jw.v4i2.5643

Omar, F. H. (2001). Hijab: Antara adat & tuntutan syariah. Crescent News (KL) Sdn. Bhd.

Piliang, Y. A. (2003). Hipersemiotika: Tafsir cultural studies atas matinya makna. Jalasutra.

Rahman, S. A. (2010). Wanita dan cabaran zaman. Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia.

Rahman, S. F. A. (2006). Memahami kedudukan wanita berjaya dari perspektif Islam. MPH Publishing.

Saidon, N. R., Daud, S., & Samsudin, M. (2017). Faktor kepimpinan dan gender dalam penglibatan politik wanita di Malaysia (1980-2013). Akademika, 87(3), 63-75. https://doi.org/10.17576/akad-2017-8703-05

Shihab, M. Q. (2012). Jilbab, pakaian wanita muslimah: Pandangan ulama masa lalu dan cendikiawan kontemporer. Lentera Hati.

Siswanti, E. D. (2003). Perempuan di titik nol: perlawanan perempuan melawan tatanan konservatif. Jurnal Perempuan: Untuk Pencerahan dan Kesetaraan, 8(4), 21-33.

Strinati, D. (2004). An introduction to theories of popular culture (2nd ed.). Routledge.

Syuqqah, A. (1995). Busana dan perhiasan wanita menurut Al-Qur’an dan Hadis. Al-Bayan.

Published
2022-01-03
How to Cite
Chaniago, R. H., Yusuf, S., Mubin, N. N., & Hassan, M. S. (2022). Women and Hijab in the Arms of Media, Popular Culture, and Globalization. I-Pop: International Journal of Indonesian Popular Culture and Communication, 3(1), 1-10. https://doi.org/10.36782/i-pop.v3i1.159