Literasi Parenting Style Ditinjau dari Komunikasi Gender dan Media pada Pembinaan Kesejahteraan Keluarga Pondok Kopi
DOI:
https://doi.org/10.36782/ijsr.v7i01.290Keywords:
Gender Communication, Generation Z, Parenting Style, PKKAbstract
Improving the quality of human resources (HR) depends on the parenting styles applied. Implementing incorrect parenting styles can impact the cognitive, affective, and conative aspects of an individual. When parents' educational approaches are influenced by traditional views on gender roles, gender stereotypes can unintentionally be integrated into child-rearing, in this case with adolescents. This can lead to inequality and create unhealthy parenting styles. Recognizing this, there is a need for literacy on parenting styles reviewed from the perspective of gender communication and media for parents and adolescents. Through Community Service (PkM) activities, the focus is to provide knowledge about parenting styles in the digital communication era and how to implement soft skills such as effective communication with teenagers. Subsequently, participants can apply three pillars in building a good relationship between parents and their teenagers, namely empathy, tolerance, and loyalty. This activity is aimed at parents with teenagers at the Family Welfare Development (PKK) in Pondok Kopi, East Jakarta. Therefore, this activity is needed to increase awareness and knowledge of the participants about Generation Z's attitudes and behaviors. Furthermore, the results from the post-test showed that participants were very enthusiastic about participating in this activity and expressed a desire for more such events to further explore Generation Z from the perspective of communication psychology.
Downloads
References
Aeni, S. N. (2022, Maret 11). Inilah Perbedaan Generasi X, Y, Z dengan Dua Genrasi Lainnya. Katadata. Diakses dari: https://katadata.co.id/sitinuraeni/berita/622a9b4b4099f/inilah-perbedaan-generasi-x-y-z-dengan-dua-generasi-lainnya
Alam, B. (2021, Mei 22). Penganiayaan Anak di Tangsel, KPAI: Anak Rentan Jadi Korban Pelampiasan Kekesalan Orang Tua. Liputan6.com Diakses dari: https://www.liputan6.com/news/read/4563733/penganiayaan-anak-di-tangsel-kpai-anak-rentan-jadi-korban-pelampiasan-kekesalan-orang-tua?page=2
DeVito, J. A. (2016). The Interpersonal Communication Book (14th global ed.). Pearson Education Limited
Gunadi, A., Sugiarti, L. R., & Erlangga, E. (2022). Peran Media Sosial dan Pola Pengasuhan Orang Tua Terhadap Perilaku Agresif Jalanan pada Remaja. RESWARA: Journal of Psychology, 1(1), 26-40.
Herawati, T., Krisnatuti, D., Pujihasvuty, R., & Latifah, E. W. (2020). Faktor-Faktor yang Memengaruhi Pelaksanaan Fungsi Keluarga di Indonesia. Jurnal Ilmu Keluarga dan Konsumen, 13(3), 213–227.
Kholidi, A. K., Irwan, I., & Faizun, A. (2022). Interaksionisme Simbolik George Herbert Mead di Era New Normal Pasca Covid 19 di Indonesia. Jurnal AT-TA’LIM, 2(1), 1-12.
Mustika, S. & Corliana, T. (2022). Komunikasi Keluarga dan Resiliensi pada Perempuan Korban Kekerasan Berbasis Gender Online. Jurnal Komunikasi Pembangunan, 20(01), 14–26.
Nugraha, S. A. (2021, Oktober 13). Pentingnya Masa Golden Age Anak. Universitas Gadjah Mada. Diakses dari: https://ugm.ac.id/id/berita/21802-pentingnya-masa-golden-age-anak/
Nuraida, N. & Hassan, M. Z. B. (2017). Pola Komunikasi Gender dalam Keluarga. Wardah, 18(2), 181–200.
Purnamasari, D. M. & Meiliana, D. (2021, November 17). Kementrian PPPA: Pembentukan Puspaga Tahun 2021 Hanya 3 Persen. Kompas.com. Diakses dari: https://nasional.kompas.com/read/2021/11/17/08184271/kementerian-pppa-pembentukan-puspaga-tahun-2021-hanya-3-persen
Putri, D. M. (2022). Mengelola Emosi Diri dalam Manajemen Pembelajaran untuk Meraih Kemandirian Ditinjau melalui Psikologi Komunikasi. Dalam E. Damayanti (Ed.). Manajemen Pendidikan (Tinjauan pada Lembaga Pendidikan Formal) (pp. 203-224). Bandung: Widina Media Utama.
Sayekti, M. (2022, Agustus 4). Transformasi Pola Asuh Generasi X, Y dan Z. Tirto.id. Diakses dari: https://tirto.id/transformasi-pola-asuh-generasi-x-y-dan-z-guLn
Shanti, H. D. (2022, Oktober 18). Berhasilnya Peningkatan Kualitas SDM Tergantung Peran Keluarga. ANTARA. Diakses pada: https://www.antaranews.com/berita/3186333/berhasilnya-peningkatan-kualitas-sdm-tergantung-peran-keluarga
Subekti, M., Priyatna, A., Rahayu, L. M. (2018). Pengenalan Konsep Gender pada Siswa SMAN 1 Kabupaten Purwakarta. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(8), 594-597.
Sudirman. (2021, Agustus 9). Strategi dan Cara Melakukan Personal Branding. Tribun-timur.com. Diakses pada: https://makassar.tribunnews.com/2021/08/09/strategi-dan-cara-melakukan-personal-branding?page=all
Sulung, N. & Sakti, G. (2021). Komunikasi Keluarga dan Pola Asuh dengan Kecerdasan Emosional Anak Usia 5 – 18 Tahun. Jurnal Kesehatan Perintis, 8(1), 1–11.
Wijoyo, H., Indrawan, I., Cahyono, Y., Handoko, A. L., & Santamoko, R. (2020). Generasi Z & Revolusi Industri 4.0. Banyumas: Penerbit CV. Pena Persada.
Yulika, N. C. (2021, Mei 22). Penganiayaan Anak di Tangsel, KPAI: Anak Rentan Jadi Korban Pelampiasan Kekesalan Orang Tua. Liputan6.com. Diakses dari: https://www.liputan6.com/news/read/4563733/penganiayaan-anak-di-tangsel-kpai-anak-rentan-jadi-korban-pelampiasan-kekesalan-orang-tua