Pendampingan Remaja di Kabupaten Kuningan Jawa Barat dalam Penggunaan Media Sosial Instagram sebagai Pelestarian Budaya
Abstract
The entry of the current 4.0 era known as the era of disruption that requires various aspects to go forward and be able to follow the development of technological progress. It takes innovation, problem-solving, and creativity to face this era of disruption. One aspect is the promotion of Indonesia culture as a national identity which is still limited using a variety of conventional media, which must be changed immediately. Social networking media is an effective means to promote diverse cultures of the archipelago, young users dominate internet users in Indonesia, especially social networking media. In this community service program, giving an understanding in the form of in-depth counseling about the identity and preservation of local cultural values, followed by training in the use of social media, especially Instagram to increase awareness of millennial and Gen Z teenagers about the preservation of the local culture they have. The existence of training and counseling on the use of social media as preservation of local culture namely Kuningan, West Java through the promotion of local culture with Instagram as the medium, it is hoped that after attending the training they will be able to implement Instagram as a means of promoting Kuningan’s local culture.
Downloads
References
Ananda, Dwi Rizqa. 2018. Presiden Jokowi dan Menristekdikti Mohamad Nasir Tekankan Pentingnya Investasi di Bidang Sumber Daya Manusia [Internet]. [Diakses pada 25 Juli 2018]. Tersedia pada: https://www.ristek dikti.go.id/siaran-pers/presiden-jokowi-dan-menris tekdikti-mohamad-nasir-tekankan-penti ngnya-investasi-di-bidang-sumber-daya-ma-usia/2/
Andriani, Dewi. 2018. Generasi Milenial Perlu Jaga Kearifan Lokal [Internet]. [Diakses pada 15 Desember 2018]. Tersedia pada: https://kabar24.bisnis. com/read/20181201/15/865322/generasi-milenial-perlu-jaga-kearifan-lokal
Atiko, Gito., Sudrajat, Ratih Hasanah., Nasionalita, Kharisma. 2016. Analisis Strategi Promosi Pariwisata Melalui Media Sosial Oleh Kementerian Pariwisata RI. Jurnal Sosioteknologi, 15(3): 378-389.
Gumilar, Gumgum., Adiprasetio, Justito., Maharani, Nunik. 2017. Literasi Media: Cerdas Menggunakan Media Sosial Dalam Menanggulangi Berita Palsu (HOAX) Oleh Siswa SMA. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat Universitas Padjajaran, 1(1): 35-40.
Gumilar, Gumgum. 2015. Pemanfaatan Instagram Sebagai Sarana Promosi Oleh Pengelola Industri Kreatif Fashion Di Kota Bandung. Jurnal Ilmu Politik dan Komunikasi, V(2): 77-84.
Hilmi, M.A. Al,& Fajar, G. 2010. Pemanfaatan Game Mobile Pada Platform Android Berbasis Unity Game Engine Untuk Melestarikan Bahasa Daerah Cirebon di Kalangan Genereasi Muda. Jurnal Arus Elektro Indonesia, 2(3): 25-29.
JPNN.com. 2018. Generasi Milenial Diajak Menjadi Pelopor Perdamaian [Internet]. [Diakses pada 30 November 2018]. Tersedia pada: http://www.jpnn.com/ news/generasi-milenial-diajak-menjadi-pelopor-perdamaian
Machruf, B., Hairunnisa, Wibowo, S.E. 2018. Peran Media Sosial Instagram Dalam Menarik Minat Berkunjung Mahasiswa Ilmu Komunikasi Universitas Mulawarman Di Wisata Ladang Budaya Tenggarong. Jurnal Ilmu Komunikasi Universitas Mulawarman, 7(1).
Putranto, W. A.,& Sari, I.N. 2018. Pelestarian Warisan Budaya Di Local Studies Center Dengan Pemanfaatan Media Sosial. Diplomatika: Jurnal Kearsipan Terapan, 1(2): 71-81.
Saputra, Sandi Jaya., Adiprasetio, Justito., Kusmayadi, Ika Merdekawati. 2018. Pentingnya Literasi Media. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat Universitas Padjajaran, (2)3.
Satria. 2018. Minimalkan Pengaruh Budaya Asing, PKKH Gelar Sarasehan Budaya dan Pancasila [Internet]. [Diakses pada 4 Desember 2018]. Terdapat pada: https://www.ugm.ac.id/id/newsPdf/2381-minimalkan.pengaruh.budaya.asing. pkkh.gelar.sarasehan.budaya.dan.pancasila
Setyaningrum, M. H. H. 2018. Influencer Instagram Menjadi Penggerak Yang Menceriminkan Nilai Gotong Royong di Palu Donggala. Madiun: Universitas Katolik Widya Mandala Madiun
Sj., Nuyah Asri. 2018. Pelatihan Pemanfaatan Media Sosial untuk Promosi Pariwisata dan Potensi Kearifan Lokal Di Pantai Sayang Heulang Kab. Garut. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat Universitas Padjajaran, 2(2).
Sofyan, Eko Hendrawan (Ed). 2012. 39 Kesenian Jabar Punah [Internet]. [Diakses pada 17 November 2019]. Terdapat pada: https://nasional.kompas .com/read/2012/10/05/06165929/39.Kesenian.Jabar.Punah
Suasih, E. 2018. The Branding Of Surabaya Through Its Local Food In@ Kulinersby Instagram Account: A Critical Visual Analysis [Disertasi]. Surabaya: Universitas Airlangga.
Widayanti, Riya. 2015. Pemanfaatan Media Sosial Untuk Penyebaran Informasi Kegiatan Sekolah Menengah Kejuruan Pasundan Tangerang. Jurnal Abdimas Universitas Esa Unggul, 1(2).
Widiastuti, T., Mihardja, E., Agustini, P. 2019. Women’s Participation on Tourism Villages’ Management in The Dieng Pandawa Tourism Awareness Group. ASEAN Journal of Community Engagement, 3(1): 122-138.